شماره سیم چه کاربردی دارد ؟

شماره سیم چه کاربردی دارد ؟

شماره سیم : 

شماره سیم ابزاری است که در گروه ابزارآلات برقی_صنعتی قرار میگیرد.در اتصال سیم ها به یکدیگر کاربرد دارد و باعث میشود که سیم ها و کابل ها به درستی به هم متصل شوند به طوری که ازاشتباهات  ناشی از اتصال تا حد امکان جلوگیری به عمل آید.شماره گذاری از (9-0) و حروف گذاری موجود از (A-Z) روی شماره سیم به ما کمک میکند تا استفاده از آن راحت تر باشد. این شماره ها و حروف از مواد شیمیایی مقاوم ساخته شده اند به طوری که هیچ عاملی مانند(روغن ,گریس و اسیدهای شیمیایی) موجب پاک شدن آنها نمیشود.شماره سیم ها برای سیم هایی با ضخامت استاندارد (2 یا 3 میلی متر) و هم چنین سایر سیم ها در ابعاد دیگر کاربرد دارند. برچسب ها یا علامت ها در یک رول قرار گرفته اند که در زمان استفاده به راحتی قابل جداشدن است.توجه شود که قبل از اتصال  سیم و کابل به ترمینال, شماره سیم را باید وارد سیم کرد, زیرا پس از اتصال این کار میسر نیست.

لازم به ذکر است که اعداد و حروف موجود روی شماره سیم ولتاژ سیم, جنس عایق سیم, عناصر ساختاری سیم و نوع هادی آن را نشان می دهد. برچسب های شماره سیم یا توخالی هستند یا از پیش نوشته شده هستند گاهی اوقات متناسب با نوع استفاده می توان برچسب مد نظر را به شکل سفارشی تهیه کرد.

نوشته های مشکی پررنگ روی شماره سیم کدها را به شکل متمایز نشان می دهد. نکته مهم داشتن نظم و ترتیب خاصی است که این نوشته ها دارند به طوری که استفاده کارآمد را برای ما مقدور می سازند. شماره سیم ها بسیار انعطاف پذیر هستند به گونه ای که هر سایز شماره سیم امکان اتصال روی انواع سایز های سیمها و کابل ها را دارد.

شماره سیم ها دارای دو نوع EC و FLAT می باشند

                                                                    

1- شماره سیم EC : 

این شماره سیم بسته, تو خالی و حلقوی است. دارای 4 سایز (ECM-0,ECM-1,ECM-2,ECM-3) می باشد که هر سایز آن برای سیم با قطر معینی کاربرد دارد.جنس شماره از PVC می باشد. حداکثر دمای قابل تحمل برای آن 85 درجه سانتی گراد یا 185 درجه فارنهایت است. رنگ شماره سیم ها غالبا زرد است با علامتهای مشکی

کد کالا
قطر سیم
(mm)
طول سیم
(mm)
شماره گذاری
استاندارد
تعداد
در هر بسته
ECM-0
2.0 ~ 3.2
3.5
A,B,C,….Z
0,1,2,.…9
〨(earth)
+ , - , /
1000
ECM-1
3.0 ~ 5.2
4.0
1000
ECM-2
3.6 ~ 7.4
5.0
500
ECM-3
5.2 ~ 10.0
5.5
250

                                                   

2- شماره سیم تخت (FLAT) : حروف سیم توخالی, بسته و تخت هستند. این نوع شماره سیم ها برای سیم هایی با قطری در محدوده 3.5 تا 7.0 میلی متر کاربرد دارند. جنسشان از PVC می باشد و حداکثر دمایی که می توانند تحمل کنند 85 درجه سانتی گراد یا 185 درجه فارنهایت می باشد. رنگ آنها زرد با علامت گذاری های مشکی است.

کد کالا
قطر سیم
(mm)
طول سیم
(mm)
شماره گذاری
استاندارد
تعداد
در هر بسته
FM-1
3.5 ~ 7.0
5.0
A,B,C,….Z
0,1,2,….9
〨(earth)
+ , - , /
500
نوشته شده در 1398-07-17 توسط مقالات علمی و آموزشی 0 1265

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

آخرین نظرات

بدون نظر

جستجوی بلاگ

منو

مقایسه 0